Alles onder controle ? Dan loopt alles gesmeerd !

BANDEN facebook-share

 

Vier briefkaarten, zo groot of zo klein is het raakvlak van je auto met de weg...

Nochtans zorgt dit contactoppervlak voor een ideale wegligging en
baanvastheid, weer of geen weer. Reden te meer om die banden eens onder
de loep te nemen.

     

 

   

1. Profieldiepte
Meet het profiel 3 mm (38% van de oorspronkelijke diepte), dan daalt het volume afgevoerd water met 76%, vermindert de grip op de weg en ontstaat er bijgevolg slipgevaar. De wettelijke minimumdiepte bedraagt 1,6 mm en wordt
aangegeven door de kleine instulpingen onderin de profielgroef, de zgn.
"slijtage-indicatoren". Ze worden bovenaan de zijkant aangeduid door het "TWI"-teken. Wacht niet tot de profieldiepte slechts 1,6 mm bedraagt. Laat de profieldiepte regelmatig controleren!

 

2. Controleer regelmatig de spanning 
Zonder voldoende lucht verliest de band al zijn goede eigenschappen.
De totale last die hij kan dragen, alle snelheden en moeilijke omstandigheden
die hij te verduren krijgt: zonder lucht is hij er niet tegen bestand.
De controle van de spanning moet zeer regelmatig worden uitgevoerd.
Wie de aanbevolen spanning niet naleeft, brengt het technisch evenwicht van
zijn voertuig en dus ook zijn eigen veiligheid in gevaar. Bovendien wordt ook
de structuur van de band aangetast door de opwarming. Rijden met een te lage
bandenspanning doet ook het brandstrofverbruik stijgen en verhoogt het risico
op een klapband.

 

3. Een stoeprand geraakt?
Rij je over scherpe voorwerpen of raak je bruusk een stoeprand,
dan kunnen de banden van je auto beschadigd raken. Schade die misschien niet meteen zichtbaar is, maar wel potentieel gevaar kan opleveren. In het ergste geval kan het je zelfs een klapband opleveren. Laat daarom regelmatig je banden, velgen en ventielen controleren.

 

 4. Identieke banden per as
De banden van éénzelfde as moeten dezelfde symmetrische kenmerken hebben
qua afmeting, gebruikscategorie (weg, sneeuw, alle terreinen...), merk, profiel,
structuur, snelheidscode en belastingsindex. Beter nog zijn vier identieke banden.

 

5. Auto uitlijnen, banden uitbalanceren
Een niet-correcte uitlijning en/of uitbalancering beïnvloedt het weggedrag van je auto en veroorzaakt ongelijkmatige slijtage. 
Omdat slijtage van de banden het contactvlak met de weg wijzigt, reduceert ook de grip op een nat wegdek.